Bratislava 1. decembra (TASR) - Slovensko je v rebríčku 25 európskych
štátov jedinou krajinou, kde počet zahraničných turistov v tomto roku
klesol.
"Podľa Slovenskej národnej strany celkom neobstojí argument, že bola
mierna zima, či konflikt na Ukrajine. Takéto výhovorky poukazujú opäť na
nekoncepčnosť a nesystémovosť podpory rozvoja turistického priemyslu u
nás," vyhlásil pre TASR predseda SNS Andrej Danko.
"Slovensko nie sú len Tatry a lyžiarske strediská, alebo len hlavné
mesto. Slovensko má mnoho krás, či už prírodných, kultúrnych i
historických, ktorých propagácia akoby bola Popoluškou pri preferovaní
slovenských veľhôr a ich stredísk," dodal.
Konflikt na Ukrajine, ako aj sankcie voči Rusku, ktoré ovplyvnili počet
ruských návštevníkov, trvajú už niekoľko mesiacov a analytici podľa neho
určite mohli predpokladať už v počiatkoch, že to bude mať vplyv na
návštevnosť z týchto krajín.
"Problémom je aj propagácia. Síce sa tlačí množstvo brožúr a
informačných materiálov, otázkou však zostáva, či ide o ucelené
materiály a správne vypracované, ktoré by zahraničných turistov
prilákali. Tzv. 'jednohubky' nech sú akokoľvek zaujímavé, musia byť
zasadené do širšieho kontextu, pretože ak už turista meria cestu do inej
krajiny, chce vidieť takmer všetko," tvrdí Danko. Tento ucelený
pohľad podľa neho chýba, ako aj koncepcia prezentácie, ktorá by
Slovensko odlíšila od iných krajín. "Ak sa zameriame len na lyžiarske
strediská, mali by sme si uvedomiť, že oveľa silnejšou konkurenciou, s
dlhšou tradíciou, je Rakúsko či Švajčiarsko. Pritom máme dosť lákadiel,
ktoré v žiadnej inej krajine nie sú - tie sa však nespropagujú samé," povedal predseda SNS.
Ak v okolitých krajinách počet turistov stúpol, podľa Danka by si
"kompetentní zo Slovenska mohli z nich brať príklad a učiť sa". "Mám
na mysli nielen čiastkové aktivity, ale prečo sa nezoznámiť s komplexnou
stratégiou rozvoja turistického ruchu napr. v Rakúsku, ktorá funguje aj
s podporou štátu? To ide ruka v ruke aj s rozvojom infraštruktúry,
napr. komunikácie, cyklotrasy, odpočívadlá, dodatočné služby, pri čom
však musia úzko spolupracovať príslušné odbory kompetentných
ministerstiev," dodáva Danko.
Na Slovensku podľa neho chýba aj väčšia propagácia turistických možností
pre Slovákov samotných, ako aj prijateľné ceny pri kvalitných službách.
"Tak, ako znie slogan: Kupujme slovenské výrobky, podporíme našich
producentov, rovnako by podobná idea mohla zaznieť aj v oblasti
turistického ruchu. Ak Slováci budú tráviť dovolenku na Slovensku,
podporia 'svojich' hotelierov či čašníkov a prispejú k rozvoju
hospodárstva. V susednom Poľsku to napr. v minulých rokoch podporili aj
tzv. 'dovolenkovým'. Zamestnávateľ zo zákona musel zamestnancovi
prispieť na dovolenku istou sumou, pokiaľ ju zamestnanec strávil v
poľských rezortoch," uzavrel Danko.
0